Tuesday, May 24

The Grown Up Period.

Hampir dua bulan tak jengah blog. Bukan merajuk atau bawak hati. Tapi I need some space. I called it as 'The Grown Up Period'.
Konon la grown up kann? Badan je yg 'grown up'. HAHA.



GRADUATED
Ouh! Banyak benda yang berlaku dalam dua bulan ini. I OFFICIALLY GRADUATED from IIC. Yay! Walaupun FINAL SEMESTER buat kerja gila. Sampai 6 subjek jadinya. -Short sem dulu foya2- Dah final rasakan akibatnye. Saya graduated dari IIC without says goodbye. Tak perlu punn.



RELATIONSHIP
Hubungan sosial dan bersama keluarga makin baik. Itu yang suka. Sejak dah tak pergi kolej selalu ni, saya dah makin TENANG. Takde lagi serabut2. Saya only let myself been surrounds with good vibes people. Rasa lebih tenang. Saya ambik masa ni untuk BELAJAR melihat sesuatu dgn matang. Saya dah 21 kannn.. Malu la buat benda bodoh macam kanak kanak. Hubungan bersama keluarga? MAKIN RAPAT. Sepanjang di IIC saya semakin jauh dari keluarga. Sekarang saya ambil masa untuk rapatkan kembali hubungan yang renggang. SEDARLAH keluarga selalu dgn kita. They would never leave us apart.



KERJA
Mulai 25 May 2011 saya akan mula bertugas sebagai Internship Leader di Secret Recipe Sogo, KL. Kerja, kerja, kerja, kerja -$$$$$$$- haha. This is what I want. Satu lagi cabaran yang saya kena tempuh. Yang penting, saya ingat pesanan my bonda : 'kerja tu ibadah. Ikhlaskan hati'. BAIK MAK!. Saya ni susah nak kawal emosi. Macam ibu mengandung. Mengamuk tak tentu pasal. Oleh itu, bila dah kerja bersama ramai orang ni, HARUS KAWAL EMOSI. Jangan asyik nak bad mood jeeee.. Zaman belajar dan zaman kerja berbeza. Kadang2 hairan dgn manusia yang dah dapat peluang belajar, lagi abaikan peluang tu. Sampai kena repeat papers 3-4 kali. PTPTN kena tarik la. Dpt barring letter la. Kalau tak nak belajar, gi potong getah la weyy. Ramai lagi yang nak belajar kat luar tu. Ada faham? Paling menyampah seyy kalau belajar bengong, pointer asyik drop tapi couple pandai lak. Bajet hott je. HAHA. One thing bila dah grad ni, saya baru nampak PENTINGNYA zaman belajar. Zaman belajar ni lah you have to learn a lot of things. Bukan maksud SETAKAT pegi kelas, balik baca buku sampai tak berdunia dgn orang. Dekat luar tu, peluang kerja susah. You kena ada something special dalam diri you yg boleh buat orang tertarik to hire you. Setakat dapat 4flat tapi panas baran dan tak reti cakap elok2 dgn orang, sape nak hire you kerja? Go live in the woods. That's why saya sarankan to join club atau aktiviti. Baru you could improve your PR skills. Tapi, kalau dah join kelab dan meeting 3 kali seminggu mcm hold kontrak berjuta pun susah jugak kan? Aktiviti tak ke mana pun, MEETING yang lebih. Konon macam nak buat event ala ala Grammy. Perli seyy. tapi, tak bermakna bila join kelab PR seseorang itu akan improve. Jadi cerita lain pulak nanti. Contoh: GILA KUASA. Hope sekarang dah takde la kes2 macam tu. Tak semestinya nak improve skills kena join kelab. Itu alternatif saje sbb saya belajar dari situ. Ada orang, PR dia dah mmg bagus. Macam saya kena belajar dulu, baru boleh improve. Lembab la sikit. HAHA.



KENAPA KERJA DAN TIDAK BELAJAR?
Ade je yang ajukan soalan tu pada saya. Sape cakap saya tak nak belajar? Saya ada pendiriran saya sendiri. Belajar tinggi2 sampai degree pastu dah habis baru nak teraba raba carik kerja sebab umur SUDAH MENINGKAT tapi setakat ade segulung ijazah baru. Saya nak kerja dulu, ONCE DAH DAPAT (dah dapat dah pun) saya akan pegang dan stay dalam company. Bila sampai masanya untuk kenaikan pangkat, saya akan sambung degree. Saya pilih jalan pintas dan saya prefer utk tak nak ikut jalan yang semua orang lalu. Ramai sgt. Jam nanti. Contoh, semua orang nak ke KL ikut highway. Bila dah ramai, of course akan jam. Saya lagi suka ikut jalan bawah. Sebab TAK RAMAI. Destinasi sama saje. Bezanya cepat atau lambat. Ini cara saya. Lagipun, keluarga sangat menyokong apa yang saya buat. Restu ayah bonda sgt penting. Redha Allah datang selepas redha ibu. :) Mcm mana pun, saya PERCAYA REZEKI TU TUHAN TENTUKAN. Usaha sahaja. But, please jangan tanya soalan 'kerja?? kenapa tak sambung? berapa je gaji nak sara hidup? Gaji ijazah lagi tinggi' I'll say 'Itu pendapat masing2'. Manusia ni kan suka berbeza pendapat. Terima saja lah. DIMAAFKAN sbb manusia biasa. Senyum sajee..

APA APA PUN
Ini semua yang saya sempat analisis (ewah) sepanjang hampir dua bulan tak mengarang di blog. Banyak yang dah berlaku dan banyak juga perubahan baik dalam diri atau keadaan sekeliling. IIC dah saya tinggalkan. Sekarang, masa untuk menempuh dunia nyata. Nasihat to my juniors, BELAJAR RAJIN2 AND GRAB THE CHANCE IN FRONT OF YOU. Real life is way more harder than you could imagine. That's why saya cakap, BELAJAR AND BELAJAR. Trust me, I've been there and I know. Ouh! My bestie cakap saya dah pandai berdikari! Dulu nak pergi Giant sorang pun tak berani. Well, your little MAN dah besar now. Boleh naik Putra LRT sendiri. BAHAHA. Sape bestie tu? Sape lagi. Ahza Wufka tu la. :)

xoxo: AfandiFierce

No comments: