Wednesday, May 25

It's The New World

Hari pertama kerja! Three Words: PENAT but FUN. :)
Hari ni saya masuk shift pagi. Jam 10am. So saya breakfast at KFC at 9.30am before masuk kerja. At 10am, terus masuk Sogo. oh! before masuk Sogo, staff Sogo akan buat ucapan kat depan pintu masuk. Poyo kan? Saya sempat snap picture. HAHA. Kalau saya, sumpahhh malu. Once dah masuk, staffs situ semua akan bow. Wah! feeling Grammy. Tetibe berangan jadi Milo Ventigmilia. Kalau berangan jadi Anne Hathaway susah pulak nanti. Masing2 muka ceria because baru nak start kerja. :)



MY FIRST ASSIGNMENT! Susun sugar packets dalam bekas. HAHA. Dalam hati gelak guling2. *Senangnye* So, buat kerja sambil nanyi lagu Gee. HAHA. Sempat la susun dalam 3 bekas mcm tu. OUH! And get to know some of the staffs yang kerja hari ini. There are, Kak meen (actually she's 18 but lagi selesa panggil akak sbb nampak tua), ade Kak Maria. She's 23. Very kakak2. Saya pun buat muka takk maluuuu. Macam2 tanya. Banyak mulut betul saya ni. HAHA. Dia baik. && the manager is Kak Dayana, also 23 y/o. Pun baik gilaaa. Supportive la.


dari kiri is the manager, kak dayana, kak meen and kak maria.

Sepatutnya, I have my own buddy sepanjang my training session BUT that girl quit hari ni. Bagi notis 24hours utk resign. Bongok kan? Tak belajar ke? Nak resign kena bagi notis awal seminggu bukannye awal sehari. So, tadi dapat tgk drama freee.. Gaduh dgn manager. Pity the manager.Tahu tak sebab ape dia resign? BECAUSE diorang mintak tolong this girl mop lantai, AND AND she said, "Saya ada diploma, kenapa nak mop lantai? Suruhla budak SPM *POINTED AT KAK MEEN* tu buat! Ni kerja buruh kasar je okay!" That was yesterday. Bongok gilaa. Mop lantai je pun. DAH KERJAA KAU, BUAT JE LAA.. Kecoh la makcik ni. Saya first day, orang tak suruh buat pun saya buat. SEBAB saya tak suka tgk benda tumpah. Kalau tak mop, saya sendiri yg akan kutip makan. OLEH ITU, LEBIH BAIK MOP. :P ngehehehe.

LUNCH HOUR
GILAA RAMAI. Saya macam nak cabut lutut letak tgh jalan dan jadikan alasan utk tapayah buat kerja. HAHA. Main2 je. Tapi FUN. SEBAB saya suka jumpa ramai orang dan mingle with them. Mana yang muda saya treat mcm kawan. Yang tua2 sikit respect la mcm orang tua kita. SAYA DAPAT KENAL DGN SORANG MAT SALEH NI. She's from Australia. BAIK GILA. Tak tau nak describe mcm mana tapi baik. SAYA tak suka custemor yang *nak sebut lasagna pun tak reti tapi bajett mat saleh* BAHAHA. Ade je. Few of them la.Lantaklah kau, aku amek order, senyum2 pastu blah. Ade jugak custemor yang TAK SABAR. Baru amek order 3 minute dah siap angkat2 tangan tanya "Where's my food?" Nak je aku campak pinggan kat muka dia. Ish! Main2 je. Haha. Layan je laa orang mcm tu. Kesian, dia tak reti sabar. Jom kita ajar dia macam mana nak sabar. :)



Walaupun PENAT tapi because I like this job and I like the environment makes me feel awesome. Takde orang pun yang akan motivate kita. Kita la kena motivate diri sendiri. BECAUSE saya suka kerja yang melibatkan ramai orang, saya rasa happy. EVEN ONE DAY saya akan in charge outlet SENDIRI, saya pun harus tahu jugak kerja2 orang bawah macam mana. Takkan la tahu nak mengarah je tapi takk reti nak buat kerja. THAT'S WHY saya tak berkira dan pikir, KERJA ITU IBADAH. Alhamdulillah, mudah mudahan dapat pahala dan diberkati. Ameen.

INI SOGO SECRET RECIPE TEMPAT SAYA KERJA.



HAHA. TIPU saja okkaay. Saya kerja kat sini. Tadi kat bawah. They call it as SOGO 1. TARGET 2011: beli kereta. Boleh balik kg sesuka hati tanpa naik bas Transnasional.



BALIK tadi at 7pm. Ouh! Sangat terharu bila dpt msg from ahza wufka. Dia tanya keadaan saya masa kerja tadi, sorryla tak dpt reply. Tgh kerja. NO PHONES ALLOWED. Dapat senyum sajjeee.. Time kaseh sebab ingat, next time saya belanja makan kek and and kite date bile saye free..



Kak Dayana suruh saya conteng2 belajar guna piping bag. SO, Saya conteng2 je la. Nama sapa tu? <3 <3 <3

xoxo: AfandiFierce

No comments: